Sociale netwerken niet populair


Bijna de helft van de Nederlandse managers ziet weinig in de inzet van sociale netwerken voor klanten of medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van Avanade. Uit de uitkomsten van het wereldwijde onderzoek blijkt dat 23% zegt sociale netwerken wel te willen inzetten om niet achter te blijven lopen op de concurrentie. Ook wordt het gebruik voor het aantrekken van hoog opgeleid personeel. Twaalf procent is van mening dat sociale netwerken alleen geschikt zijn voor privégebruik en jongeren. De Nederlandse managers blijven hierin achter bij de rest van de wereld. Wel zien cfo’s en cio’s voordelen voor de inzet van sociale netwerken en samenwerkingstools. Door video conferencing en telefonisch vergadering wordt er beter samengewerkt tussen de afdelingen. Linkedln en Instant Messaging worden wel gebruikt. Twitter of Yammer wordt door bijna de helft van de ondervraagden nooit gebruikt. Redenen voor het inzetten van communicatie- en samenwerkingstools in ons land zijn zonder meer: productiviteitsverhoging, kostenbesparing, tijdsbesparing, minder reistijd, medewerkers verwachten het, klachten verwachten het. De grootste belemmeringen van communicatie- en samenwerkingstools zijn: moeilijk om de waarde ervan te meten, missen menselijk aspect, beveiligingsproblemen, kosten, medewerkers verspillen er veel tijd aan.
Bron: Personeelbeleid september 2010

Comments are closed.