Loyaliteit is iets anders dan blijven zitten

Een werknemer die zegt betrokken te zijn, maar in de praktijk slecht presteert en helemaal niet gemotiveerd is, is schijnloyaal. Dergelijk personeel zorgt voor achterblijvend bedrijfsresultaat.

Onderzoek van onderzoeksbureau Effectory laat zien dat het aantal schijnloyale medewerkers blijft stijgen. Niet iets waar een werkgever in crisistijd op zit te wachten.

Michel Groenewegen, zelfstandig adviseur arbeidsmarktcommunicatie, zegt dat het belangrijk is de schijnloyale medewerker te herkennen. “De discrepantie tussen wat iemand zegt en doet, is hier opvallend. Een verkoper die zegt dat hij heel hard werkt, maar structureel zijn targets niet haalt. De oorzaken ervan is de crisis, zegt hij, maar zelf heb je gemerkt dat hij meer bezig is met sms’en, privé telefoneren of e-mailen onder werktijd.”.

Werkgevers die vraagtekens zetten bij de betrokkenheid van hun werknemers, moeten dit volgens Groenewegen bespreekbaar maken. “Vooral in tijden van dalende economie is het belangrijk met echt gemotiveerde werknemers te werken. Vraag naar de oorzaken van de demotivatie en probeer er samen een oplossing voor te vinden. Een crisis doorkomen gaat gewoon beter met gemotiveerd personeel”.

Bron: Intermediair PW juni 2010

Tags: ,

Comments are closed.